Komplexní péče v dětském věku
Seznámení s obsahem preventivních prohlídek a screeningových vyšetření v dětském věku. Základní požadavky preventivních prohlídek v jednotlivých obdobích dětského věku od narození až do 19 let dle současné platné legislativy platné od 1.4.2012. Rozdělení dětského věku, rizika různých stavů a onemocnění typická pro jednotlivá věková období.Srovnání některých demografických údajů u nás a ve světě jako ukazatelů kvality pediatrické péče aktualizované dle posledních statistických údajů .
Česká lékařská komora
Výukový materiál pro 4. ročník Veřejné zdravotnictví. Aktualizovaná verze dle současné platné legislativy. Organizace a struktura České lékařské komory, její úloha, přehled základních stavovských předpisů. Historický přehled vzniku, vývoje a znovuobnovení stavovské lékařské organizace.Seznámení se základními předpisy České lékařské komory.
Principy aktivní a pasivní imunizace
Prezentace o principech aktivní a pasivní imunizace pro studenty Epidemiologie ve 4. ročníku studia.
Očkování, vakcinace a imunizace
Termín „očkování“ je v našich podmínkách synonymem pro pojem „vakcinace“, který historicky souvisí se skutečností, že při prvním očkování proti variole E. Jennerem v roce 1796 byl v očkovací látce použit virus vakcinie. Tak vznikl v anglicky psané literatuře termín „vaccination“, který může být překládán do češtiny jako očkování nebo vakcinace.
Pojmy očkování a „imunizace“ se velmi často nejen v laické, ale i odborné veřejnosti zaměňují, přičemž každý z nich znamená něco jiného. „Očkování“ je chápáno jako proces vpravení vakcíny do lidského organismu. Aplikace vakcíny se dnes běžně provádí do svalu, pod kůži, do kůže nebo na sliznici, kdy se vakcíny aplikují sublinguálně nebo perorálně.
Naproti tomu pojem „imunizace“ je ve své podstatě vytváření nespecifické i specifické imunitní odpovědi v lidském organismu na vakcinální antigen, adjuvantní prostředky nebo na ostatní složky vakcíny.
Při „aktivní“ imunizaci se do organismu vpravuje antigen, na který se vytváří v imunitním systému očkované osoby imunitní odpověď. Prvotní reakce probíhá většinou v místě aplikace a ve spádové regionální mízní uzlině. Přibližně po jednom týdnu tato uzlina začíná komunikovat se slezinou při další produkci specifické (adaptivní) imunitní odpovědi. Z uvedeného je zřejmé, že ne každé „očkování“ „imunizuje“.
Nemocniční hygiena a epidemiologie
Výukový materiál pro studenty 4. ročníku. Nemocniční hygiena spočívá v soustavném uplatňování hygienických a protiepidemických zásad ve specifických podmínkách zdravotnických zařízeních. Jedná se o snížení rizika šíření nemocí, zajištění hygienických a protiepidemických požadavků podle specifických podmínek jednotlivých pracovišť a vytváření zdravých pracovních podmínek a pracovní pohody pro zaměstnance.
Očkování pro mediky
Obecné otázky očkování, selhání, kontraindikace, reakce po očkování. Očkování proti jednotlivým nákazám. Strategie očkování, perspektivy použití vakcín v České republice. Očkování před cestami do ciziny, volitelná a povinná očkování u dětí a dospělých osob. Očkování mimořádná a zvláštní - při profesionální expozici. Kolektivní imunita a její význam.
Nozokomiální nákazy
Výukový materiál, úvodní přednáška k problematice nozokomiálních nákaz. Původci nozokomiálních infekcí, cesty přenosu, vnímavost, specifické rizikové faktory, základní protiepidemická opatření, současná relevantní legislativa . Exogenní a endogenní nozokomiální infekce.
Bezbariérový ošetřovatelský režim
Přednáška k problematice nozokomiálních infekcí. Jsou uvedena standardní epidemiologická opatření sloužící ke snížení rizika přenosu z poznaných i nepoznaných zdrojů infekce ve zdravotnickém zařízení, a která jsou doporučena pro všechny ošetřované pacienty s ohledem na jejich diagnózu nebo infekční stav. Mytí rukou a nošení ochranných pomůcek. Bezdotyková technika převazu. Vzdušná a kontaktní bariérová opatření .
Hygiena rukou
Prezentace uvádí historii aseptických praktik v lékařství. Je probrána správná technika mytí rukou a praktické poznámky k použití dezinfekčních prostředků. Přednáška je doplněna obrázky a fotografiemi ukazujícími kritická místa v přenosu a šíření nozokomiálních infekcí. Součástí prezentace je malý test k vyhodnocení vlastních znalostí o riziku vzniku a šíření nozokomiálních infekcí.
Aktuální epidemiologická situace
V přednášce jsou uvedeny nejčastěji hlášené infekční choroby v České republice v posledních letech. Jsou uvedena komentována oficiální data státního zdravotního ústavu. sdělení je tříděno po skupinách podle převažujícího způsobu přenosu. Tam, kde to je významné jsou uvedeny i dlouhodobé trendy ve výskytu vybraných hlášených infekčních nemocí v ilustraticních grafech.
Role náhody
Podklad k výuce „Hodnocení role náhody v (epidemiologickém) výzkumu“ se zabývá další okolností, související s validitou a přesností výsledků jak observačních, tak i experimentálních epidemiologických studií, kterou jsou náhodné chyby. Vysvětluje princip statistické indukce, a na praktických příkladech vysvětluje, jakým způsobem se interpretuje výsledek statistického testování nulové hypotézy a jak se interpretuje bodový odhad ukazatelů účinku v kontextu intervalového odhadu účinku, konstruovaného jako interval statistické spolehlivosti.